Derfor har over 22.000 handlet hos os
Øl og Vand
Asiatisk øl giver et ekstra pift
Navne som Singha, Sapporo, Hite og Kirin Ichiban er måske nogen, som du er stødt på før. Fælles for dem alle er, at det er navnene på asiatiske øl. Øl i Asien går mange år tilbage, og den første øl blev brygget for godt 6000 år siden. Dog kom de først til Europa i 1900-tallet, hvor moderne bryggerier i Britiske Indien, Indonesien, Kina og Japan eksporterede deres varer vestover. Her benyttede bryggerierne europæiske metoder til at fremstille øllen, som var mere effektive end de metoder, som de havde brugt førhen.
Selvom Danmark er en stor ølnation, så har Kina ligget nummer 1 når det gælder om at være den største ølproducent, og denne placering har de haft siden 2001. De producerer i snit godt 46,5 millioner kiloliter øl hvert år.
Japanske øl - Klassisk pilsner
I Danmark er det typisk Classic eller pilsner, som er dominerende når vi snakker om øl. I Japan er det pilsneren, der er den mest udbredte øltype. Nogen vil måske tænke, at den mest udbredte alkoholtype i Japan er sake, en risvin på fermenteret ris, så er det overraskende nok øl, som er den altoverskyggende favorit. Øl står for godt to tredjedele af det årlige alkoholindtag i landet, med et forbrug på 187,37 millioner kiloliter i 2012. Det svarer til 3% af det globale alkoholindtag i det år.
I Japan findes der også sæsonøl. Her er der eksempelvis efterårsøl, som typisk har en højere alkoholprocent end de normale øl på markedet. Disse øl er dekoreret efter sæsonen, med flotte blade til efteråret, eller snelandskaber til vinteren.
Sapporo øl fra Japan
Et populært ølbrand er Sapporo, som blev grundlagt i Japan i 1876. Det gør det til den ældste ølproducent i Japan, og mærket er stadig elsket af mange den dag i dag. Det er dog ikke kun i Japan, at mærket har sine bryggerier. Også i Canada og i Wisconsin, USA, har Sapporo bryggerier, som producerer øl til hele verden.
I starten af bryggeriets levetid var der stor konkurrence på markedet, og et par andre konkurrenter som Japan Beer Brewery, Osaka og Kirin gjorde det til en udfordring at vinde førstepladsen blandt den japanske befolkning. Det ledte til, at Sapporo gik sammen med Osaka og Japan Beer Brewery, hvor de sammen stod stærkere på markedet. De fik nemlig noget nær monopol på ølsalget i Japan indtil efter anden verdenskrig. Senere splittede virksomheden op igen, og blev til to: Nippon Breweries og Asahi. Nippon fortsatte produktionen af bestsellerne Sapporo øl og Yebisu øl.
Asahi øl direkte fra Tokyo
Asahi er en virksomhed, som holder til i Tokyo, Japan. På trods af at deres øl er et af de mest kendte produkter fra brandet, så består deres virksomhedsaktiviteter af langt mere. Øl står for godt 40,5% af deres forretning, hvor oversøiske handler, læskedrikke, madvarer og anden forretning udgør de resterende 59,5%. Asahi har i dag også den største markedsandel i ølhandel i hele Europa. Her sidder de blandet andet på 44% i Tjekket, 32% i Polen, 36% i Rumænien og 18% i Italien.
En af de mest populære øl fra Asahi er deres Super Dry, som der eftersigende transformerede det japanske ølmarked. Den mindede mere om nordtyske øl, end de resterende japanske øl, og dens lancering ledte til en større efterspørgsel på tørre øl.